Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Spropitné

- různé způsoby placení
o service included (neplatí se)
o service not included (záleží na zákazníkovi)
o 5% z ceny
o v každé zemi je to jiné

Směnárenské služby
- smí provozovat pouze banky nebo směnárny s licencí
- kurzy vyhlašuje ČNB, střední (od nich se odvíjí nákup a prodej)
- řídí se celním a devizovým zákonem

Platební možnoasti
- hotovost
- šeky
- pro přímou platbu
- pro výběr hotovosti z banky
- obsahují 2 podpisy – 1 vzor (vyplní se předem) a 2. se podepíše v bance
- šeky se většinou fasují v CK
- šek je blokovatelný

- karta
- od CK
- stanovený denní limit
- nevázanost na banku
- blokovatelnost

- je nutné vést knihu příjmů a výdajů
- CZK je od 1.1.1993 plně konvertibiní měna, ne všude ji lze však směnit.
- všude lze vyměnit: £, $, €
VALUTA=hotovost
DEVIZA=bezhotovostní platební styk

WESTERN UNION – zajišťuje převoz peněz po celém světě kamkoliv do 24 hodin. Jedná se o velmi drahou službu.

Pojištění

a) ze zákona povinná pojištění
a. zdravotní (0-15 let platí stát, 15-26 studentům platí stát, důchodcům platí stát)
b. pojištění odpovědnosti za škody (povinné ručení)
i. bonus – sníží pojistnou částku
ii. malus – zvýší pojistnou částku
iii. havarijní pojištění – nepovinné
c. pojištění CK proti úpadku
b) komerční pojištění
a. platí se všechny nutné výlohy
b. většinou není nutné na místě nic platit
c. pomáha při řešení a úhradě situací, na které se nevztahuje zdravotní pojištění

Cestovní pojištění
- zdraví
- smrt
- majetek (v souladu z celním zákonem)
- pobyt v nemocnici
- odpovědnost za škody
- !!! Šperky a hotové peníze nejsou předmětem pojištění!!!

Základní pojištění – neexistuje!!! Jde pouze o reklamní trik. Klient je pojištgěn pouze na palubě dopravního prostředku.

Celní předpisy

- Definují zakázané a povolené předměty pro mezinár. dopravu.
- Zakázané: zbraně, střelivo, drogy, léky, jedy, výbušniny, živé organismy (květiny, zvířata, půdu, jídlo)
Omezení v ČR:
- Nafta/Benzín – max. plná nádrž vozidla
- Tabák. výrobky – Do zemí EU max 800 cigaret nebo shodné množ. tabák. výr dle váhy, mimo EU 200 cigaret
- Pivo – V EU 100l, mimo EU neomezeně
- Víno – V EU 10l, mimo EU 2l nebo méně
- Alkohol – V EU 2l, mimo EU 1l

Povolené předměty: Osobní majetek, který odpovídá délce a účelu pobytu.

VIII. Přednáška, 20.11.2007

Ubytování
Rozlišujeme tato ubytovací zařízení: Hotel, motel, pension, hostel, ubytovna, apartmán, studio, kemp, tábor chatkový, tábor stanový.

Jednotná klasifikace dle Min. pro míst. rozvoj a HoReKa
- platná od 1.1.2004, ze zákona není povinná
- certifikace (znamená též inzerci zdarma na CzechTourism.cz)
- definice zařízení:
o Hotel, Hotel Garni, Motel, Pension, Ostatní
o Max. ***** (platí pouze pro hotel)
o jiná zařízení max. ****
o hodnotí se ubytovací jednotky (pokoj, apartmán, studio), (apartmán=více pokojů, studio=jedna místnost, kde je vše)
 zařízení příslušenství (TV, radio, internet, balkon, trezor, …)
 velikost místnosti alespoň 12m2 / osoba
 ***-***** musí být na pokoji WC a koupelna
 má-li zařízení 3 a více podlaží bez výtahu, max. *

Hotel

Hotel – nejméně 10 pokojů
Pension – nejméně 5, max. 9 pokojů

Hotelové řetězce
- na principu francheesingu
- např.: Ibis, Accor, Mariott, Renaissance, Holiday-Inn, apod…
- max. ****

Doplňkové služby
- stravování
- pořádání konferencí, školení, banketů
- solária, sauny, bazén, fitness, wellness…
- Rent-a-car
Pensiony mívají tyto služby jen skromné.

IX. Přednáška 4.12.2007
Stravování
- posuzuje se podle kvality, častoty, místa a gastronomického hlediska
- důležitá je hygiena a zdraví
- neexistuje jednotná klasifikace
- neoficiálně: cenové skupiny

Zařízení pro stravování: Restaurace, jídelny, samoobslužné jídelny, fast-food (stánky, kiosky, bufety), pizzerie apod.
Zařízení kulturně-stravovací: kavárny, bary, snack-bary, vinárny, kabarety apod.

Prostory pro stravování

- Vybavení záleží na provozovateli
o ovzduší (kuřácké/nekuřácké místo, větrání, air-conditioning…)
o personál (ochota, čistota oděvu, chování)
o čistota a vybavení stolu (ubrus, prostírání – musí být látkové, maximálně ve 4ech barvách), nádobí – 1 design
o příbory – nikdy nesmí být hliníkové, jen jeden design

Ubytování a stravování
- ubytování se snídaní ¼ penze (bed and breakfast)
- polopenze – snídaně a večeře
- plná penze – snídaně, oběd a večeře)
- all-inclusive – s+o+v+nápoje během dne. Velice individuální služba, která může zahrnovat téměř cokoliv.

Naše typická krajová jídla
- celorepubliková
o ovocné knedle
o husa, knedlík, zelí
o od 20. stol – vepřo-knedlo-zelo
o husté polévky (eintopf) a omáčky
o houbová jídla

Letecká doprava

- umožňuje nejrychlejší přesun
- umožňuje cestovat v reálném čase
- pravidelné linky
- chartery
- mezinárodní i vnitrostátní

Mezinárodní letiště v ČR
- Praha Ruzyně
- Brno
- Ostrava Mošnov
- Karlovy Vary

Ucelní prohlídky na letištích
EU – kontrola cest. pasu nebo ID, NonEU – kompletní celní a pasová prohlídka, Shengen – bez prohlídky

Do letadla je zakázáno brát určité předměty, zejm. zbraně a jejich napodobeniny, ostré předměty, tekutiny apod.

Letenka
- vystavena na jméno, které se musí shodovat se jménem cestujícího (v CP nebo OP)
- změna jména na letence možná za poplatek (až 3000Kč)

Odbavení probíhá dle platných dopravních předpisů.

Pozitiva LD
- rychlost
- reáný čas
- relativní komfort
Negativa LD
- hluk
- neekologičnost
- dlouhé odbavování
- závislost na počasí
- vzdálenost od měst
- vysoká cena
- psychické obavy

Slevy na železnici

- kilometrická banka (předplatné na 2000km za 1600Kč)
- in-karta (in-rail)
o senior
o junior
o student
o zákazník
- e-liška (jízda z krajského města do jiného krajského města)
- citystar (mezinárodní s platností 2 měsíce)
- zpáteční sleva (platí pro ČR 48h, pro mezinárodní cesty 1 měsíc)
- skupinová jízdenka
- sone+ (sleva příhraniční dopravy)
Zavazadla
- úschova během přepravy
- zjednodušená přeprava kol
Předpis: na palubu lze vzít pouze jedno příruční zavazadlo, ostatní musí být odbavena (v praxi se dodržuje jen v letecké dopravě)

Autovlak
Přeprava vozidel, u nás PRAHA – KOŠICE – (SPLIT)
Jiné vlaky:
- nostalgické jízdy
- vyhlídkové jízdy
- úzkokolejky

1. Elektrifikovaná trať: Tábor – Bechyně (Fr.Křižík)

Slavné vlaky

- Orient Express, jezdí 4* ročně, velmi luxusní, trasa: PARIS-PRAHA-WIEN-BUDAPEST-(ISTAMBUL)
- Franz Josef I., pouze na objednávku
- Pullman, pouze na objednávku v USA
- TransSib, Rusko, jezdí pravidelně MOSKVA-VLADIVOSTOK

Vodní doprava

Vnitrozemská (doplňková dop., turistického a zábavního charakteru)
- jezera, řeky, přehrady, přívozy, linkové lodě
- vodáctví
o Vltava, Lužnice, Nežárka, Sázava, Otava, (Vydra), Berounka, Ohře, Úpa, Orlice, Jizera.
- Linkové lodě:
o Labe (Praha – Hamburg)
o Dunaj (Passau – Budapest)
o Rýn
o …
Námořní
- „Plující hotely“ (okružní plavby – Středoz.m., Karibik, Atlantik)
- Ttajekty, přívozy
- Jachting

Hlavní tahy

- D1 – Praha – Brno
- D2 – Brno – Lanžhot – (SK - Bratislava)
- D3 – Praha – České Budějovice
- R4 – Praha – Milín – (Strakonice, Písek)
- D5 – Praha – Plzeň – Rozvadov – (D – München, Passau)
- R6 – Praha – Karlovy Vary – Cheb – (Aš)
- R7 – Praha – Chomutov – (D – Chemnitz)
- D8 – Praha – Teplice – (D – Dresden)
- I.tř. 9 – Praha – Česká Lípa – Rumburk – (D – Görlitz)
- R10 – Praha – Liberec – (PL – Jelenia Góra nebo Zgorzelec)
- D11 – Praha – Hradec Králové – (PL – Kłodsko)

Plánování tras
Plánovač tras online: www.mapy.cz
Software pro PC: Poutník
Atlas silnic

- Na co se musí dávat pozor:
o Dopravní špičky a průjezdnost
 Průměrné rychlosti (dálnice 70 km/h, I. a II. tř. 50 km/h, III. tř. se nevyužívá)

- Dopravní prostředky
o Autobus (do 45 osob)
o Mikrobus (do 12 odob)
o Minibus (do 8 osob)
o Auto (do 5 osob)
Účtují se najeté km a čekací doba dle tachometru a tachografu. Musí se dodržovat zákonná rychlost a přednost má technická rychlost (nejnovější BUSy max. 110 km/h)

Voucher na dopravu
- musí obsahovat jméno dopravce dle obch. rejstř., kontaktní osobu, tel. s 24 hod. provozem, jméno(a) řidiče(ů), tel. řidiče(ů), místo zahájení a ukončení, SPZ busu a jeho typ, příp. EVč (evidenční č.), technickou rychlost busu.

Služby a slevy

Slevy se vztahují na:
- různé skupiny turistů
o věk (děti, mládež, dosp., důchodci…)
o profese (ISIC, press, ITIC, průvodce…)
o handicapovaní
- časové slevy
o předsezónní
o posezónní
o vícedenní
- kapacitní slevy
o v závislosti na počtu klientů
Slevy nejsou stanoveny zákonem, jsou marketingový tah.

Smluvní cena
- druh slevy
- ceny vznikající na základě dohody subjektů v CR jako jsou CK, které smluvně zajistí dopravu, ubytování a získá tím kapacitní slevu. (= rámcová kapacitní smlouva)
- ceny jsou nižší než pro jednotlivce
- jednotlivec tak nemusí zaplatit za tzv. RIZIKO NEOBSAZENÍ.
Pro udržení hotelu je nutná alespoň 75% vytíženost, která se spočítá:
(počet lůžek x rok):(počet vytížených lůžek x rok)

VI. Přednáška, 7.11.2007

Doprava

a) pravidelná (dle jízdního řádu)
b) charterová (na objednávku)

Železniční doprava
- vlak = 1 prostředek CR
- železniční síť v ČR je velmi hustá
- ekologická doprava
- omezená sítí kolejí
- velmi bezpečná
- hlavní trasy
o severo-jižní
o západo-východní

1995 – ČD rozděleny na subjekt vlastnící vlaky a subjekt spravující a vlastnící železnici.

Typy vlaků v ČR
- SC, Supercity (Pendolino), Jezdí na tratích: Pha-Pce-Ol-Ost, Pha-Pce-HavlBr-Brn-Břec-(SK)Bra-(A)Wien
- IC/EC, Intercity/Eurocity – Zastavuje ve velkých stanicích a želez. uzlech
- R/EX, Rychlík/Expres - Zastavuje ve velkých stanicích a želez. uzlech
- Sp, Spěšný vlak – Zastavuje ve vybraných stanicích a zastávkách
- Os/EMOs, Osobní/Příměstský vlak – zastavuje ve všech st. a zast.

Stanice – velká města, žel. uzly
Zastávka – nelze koupit jízdenku, odb. ve vlaku

1. třída – lepší vybavení vozu, za příplatek
2. třída – standard

Cena jízdenky vychází z tarifu (Kč/km) + příplatky (za IC, EC, SC, místenku či jiné složky).
Místenka – zaručuje místo k sezení
Lehátko – 6 osob / kupé
Lůžko – 3 osoby / kupé, skříňka, umyvadlo, mýdlo, minerálka a sušenky v ceně.
Jídelní/restaurační vůz.

Služby

- Jsou dominantní nabídkou v CR

Specifikace služeb
1. Nehmotné povahy
2. Platí se předem
3. Vázány na místo a čas
4. Služby lze realizovat pouze za účasti zákazníka (platícího)
5. Poskytování služeb a jejich spotřeba je simultální
6. Služby jsou komplexní
a. vytváření balíčků služeb
b. všechny služby musí být na stejné kvalitativní úrovni
c. jednotlivé služby jsou zastupitelné
d. balíčky služeb zastupitelné nejsou
7. Mají mnohooborový charakter
a. musí fungovat kooperace mezi poskytovateli
8. Platí akontace (viz 2.)
9. Rozdělují se podle hlediska důležitost

Hledisko důležitosti služeb
1. Ubytování
2. Stravování
3. Doprava
4. Doplňkové služby

Doprava

- přeprava z bodu A do bodu B
- na dálku (horizontální) a na výšku (vertikální)

Vertikální doprava
- Lanovky
• Kolejové (Petřín, K. Vary)
• Závěsné
o Kabinové (Černá hora, Ještěd…)
o Sedačkové (ZOO Praha, Sněžka, Komáří vížka – nejstarší a nejdelší v ČR, Krušné h., Teplicko)
▪ Výtahy (rozhledny, věže, doly..)
▪ Eskalátory
▪ Vleky
• Tatrapoma
• Kotva
Horizontální doprava
- po zemi
o silnice
o železnice
- po vodě
o vnitrozemská plavba
o námořní plavba
- vzduchem
o letecká

Silniční doprava
Nejstarší silnice budovali Římané (Via Apia, Rumunsko, Anglie), Aztéhové a Inkové

Dálnice a silnice v ČR
- Dálnice
o Max. r. 130 km/h, min. 4-proudé, značí se D
- Rychlostní silnice
o Max. r. 130 km/h, min. 4-proudé, značí se R
o mají místy větší sklon, prudší zatáčky, nemusí mít odstavné pruhy
- Silnice I., II. a III. třídy
o I. třída – 2-3-proudé, max.r. 90 km/h
o II. třída – nemá vyznačené jízdní pruhy, max.r. 90 km/h
o III. třída – obslužné komunikace se zpevněným povrchem, max.r. 90 km/h, doporučuje se jezdit pomaleji, v zimě se neudržují
Evropské tahy se označují E.

Nepřímá daň

– plátce je někdo jiný než poplatník
- DPH
o Daňový doklad: hlavička dle obch. zák., za co jste zaplatili a kolik, kolik byla DPH a razítko s podpisem.
- Spořební daň
o benzín + topné oleje
o tabákové výrobky
o alkohol
o pivo
o víno
- z každých 100Kč odvádí obchodník 25Kč

Daně jsou vedeny v příjmové straně státního rozpočtu.

Daně v CR
- CR přispívá mnoho na daních
- CR přispívá cca 12% z celkového stát. rozpočtu ČR

HDP – Hrubý domácí produkt
- vše, co se vyprodukuje v jednom státě za jeden rok (zboží a služby)
- počítá se cestou příjmů nebo výdajů
HDP na hlavu – ukazatel životní úrovně
Nejvyšší HDP vykazuje Lucembursko, z arabských států Kuvait (kde Kuvajťané neplatí daň z příjmu)

CR se podílí u nás 4% HDP, rekord: Španělsko, 12% HDP

Zákon 159/99 – Definuje rozdíl mezi CK a CA
Další zákony: O provozu na pozemních komunikacích, jiné, které se týkají CR

Produkty CK
Zájezd – jde o balíček služeb, obshující kupříkladu dopravu, ubytování, stravování, průvodce, pojištění apod…
Základem úspěchu v ponikání v turismu je KOOPERACE.

Objekty

Sužby – jsou vázány na čas a místo, platí se předem.
Zboží – suvenýry, pohlednice, vybavení pro turistiku, mapy, průvodce….
Volné statky – Atraktivity (=všechna volně (se vstupným) přístupná místa). Vstupují na trh CR pomocí služeb.

Typy trhů

MÍSTNÍ TRH – v rámci jednoho města.
REGIONÁLNÍ TRH – v rámci regionu/kraje
NÁRODNÍ TRH – v rámci republiky (Czech tourism – propagace do zahraničí i pro domácí trh. www.czecot.com (www.czechtourism.cz))
MEZINÁRODNÍ TRH – v rámci Evropy
SVĚTOVÝ TRH – celý svět

Z hlediska času:
CELOROČNÍ TRH – památky a místa s celoroč. provzem
SEZÓNNÍ TRH – různé zimní či letní atraktivity
MIMOSEZÓNNÍ TRH – města (podzim/jaro)
VÍKENDOVÝ TRH – víkendy a longvíkendy

Typy turistů
Masový turista – též charterový, jezdí se skupinou
Individuální turista – jezdí sám
Zájmový turista – jezdí za kulturou
Turista „Objevitel“ – jezdí za přírodou, za etniky…

IV. Přednáška, 23.října 2007

Trhy cestovního ruchu

-stanovení trhu: a) nabídka, b) poptávka
-stanovení ceny: musí odpovídat nabídce a vyhovět poptávce.

Obchodní zákoník definuje právnické subjekty, které vznikají za účelem zisku.
Zisk se dělí na: a) rezervní fond, b) investice a c) odměny

I.Č. (dříve IČO) – identifikační číslo (od statistického úřadu)
DIČ – daňové identifikační číslo (tvar: práv. os.: CZ+IČ, fyz. os.: CZ+rodné č.)

Zákon o účetnictví
- vymezuje vedení evidence
- definuje:
o náklady – snižují daňový základ
o výdaje – nesnižují d.z.

Daňový základ je vše, co vyděláme po odečtení sociálního pojištění, zdravotního pojištění a u právnických osob nákladů.
Daňové zákony
- definují výpočty daní
- co se daní a co ne
- kdo je PLÁTCE
- kdo je POPLATNÍK

Je-li poplatník a plátce jeden subjekt, platí přímou daň.
Přímá daň je daň:
- z příjmu
- dědická daň
- darovací daň
- silniční daň
o Platí se za ta vozidla, která slouží k tvorbě zisku. (U práv. osob za všechna vozidla, u fyz. osob za všechna vozidla pořízená na leasing, u vlastního vozu pouze v případě, je-li tento použit pro služební účely, tj.: při zaúčtování a zapsání cesty do knihy jízd.)

Vliv CR na životní prostředí

Turisté ničí žp, zanechávají po sobě odpadky. Dochází tak k ničení atraktivit těmi, kteří za nimi jezdí.

Skanzeny v ČR
V ČR je 27 skanzenů. K nejznámějším patří Rožnov pod Radhoštěm (zal. 1925), Přerov nad Labem, Veselý Kopec, Zubrnice (zal. 1988), Modrava (sezónní keltský skanzen).

Typologie CR – Typy CR
Typy CR se vydělují podle motivace:
Motivace Typ CR
Subjektivní motivace poznávací, sportovní, zážitkový, relaxační, vzdělávací, služební, diplomatický atp.
Místo pobytu domácí
zahraniční
- příjezdový (incoming)
- výjezdový (outcoming)
Přístup a zabezpečení organizovaný vs. neorganizovaný
skupinový vs. individuální
Způsob účasti komerční (volný), sociální (část nebo celý pobyt je hrazen. Např. lázně, kongresy ap)
Specifická motivace kongresový, diplomatický, lovecký, lázeňský, mototuristika
Ostatní návštěvy příbuzných, výjezdy na chaty ap.
Věk účastníků Děti (ozdravné pobyty, tábory, výlety ŠvP). Mládež (15-26let) vzdělání, poznávání… Senioři, Rodiny s dětmi, Střední věk
Prostředí pobytu Město, venov, lázně, střediska CR
Roční období Jaro, léto, podzim, zima
Způsob ubytování Hotely, pensiony, hostely, priváty, apartmány, kempy, ubytovny…
Způsob dopravy Letecky, busem, autem, vlakem, vlastní…
Způsob financování Hotově, kartou, převodem, pay-pal, leasing, splátky…
Vztah k platební bilanci Týká se zahr. CR, účet státu, přes který jdou cizí měny (valuty). Incoming: AKTIVNÍ účet (narůstá) = Aktivní cest. ruch. Outcoming: PASIVNÍ účet (klesá) = Pasivní CR

Charakteristika trhu CR

Kupující cena
Prodávající

Kupující kupuje od prodávajícího za smluvenou cenu nějaké atraktivity.

Legislativa:
= zákonné prostředí
Podnikání v CR upravuje Obchodní zákoník, který definuje všechny právní subjekty, které mohou podnikat.

Právní subjekt je zapsán v Obchodním rejstříku, vede účetnictví a je daňovým poplatníkem.
- a.s. (akciová společnost)
- spol. s r.o. (společnost s ručením omezeným)
- v.o.s. (veřejná obchodní společnost)
- k.s. (komanditurní spolešnost)
- družstvo

Fyzické osoby upravuje Živnostenský zákon. Musí mít živnostenský list, oprávnění k výkonu podnikání (osvědčení, vzdělání v oboru), čistý TR, potvrzení o bezdlužnosti a za vydání ŽL zaplatí 1000,-Kč.

Přesné podmínky podnikáni v CR upravuje zákon 159/99Sb.
Vnější vlivy na CR
= trendy, počasí, podnebí, umístění…

CR vyžaduje komplexnost (balíčky, produkty, souhrn více služeb a produktů).

Trendy – nynější trendy jsou kratší a častější pobyty, důraz je kladen na zážitky a dojmy.

Subjekty

Kupující – uspokojuje své potřeby
Prodávající – nabízí produkty a služby. Dělí se na:
- Sprostředkovatel (=CK, CA)
- Poskytovatel (= restaurace, hotely, dopravce, apod.)

Vývoj CR v ČSR

V roce 1918 došlo k omezení volného pohybu občanů. Po rozpadu Rakouska-Uherska došlo k zavedení cestovních dokladů, víz ap.
1920 vzniká sdružení ČSD, Banky Bohemia a Zemského cizineckého svazu, ze kterého vzejde v r. 1925 1. československá dopravní kancelář – ČEDOK. Už tentýž rok vzniká mezinárodní svaz cest. kanceláří, ve kterém se sdružují ČEDOK (Československo), IBUSZ (Maďarsko) a ORBIS (Polsko).
Po roce 1948 dochází k uzavření hranic ČSR, tedy se v padesátých letech dostává ke slovu československý fenomén – chataření.
V 60tých letech 20. stol. dochází k uvolnění atmosféry a pod vyhlídkou "socialismu s lidskou tváří" se otevírají hranice. Tím se opět naskýtá možnost cestovat a vznikají nové CK jako např.: Autoturist, CKM, Sportturist, Rekrea, Valnea (zabývá se lázeňstvím, existuje dodnes), Slovakotour, Slovakotherma. Tento trend však náhle přeruší vpád vojsk varšavské smlouvy v r. 1968. Avšak i poté lze s různými omezeními vycestovat za hranice s CK.
Po listopadu 1989 se opět zcela otevírají hranice, není nutný devizový poříslib, avšak ještě existuje omezení pro výměnu valut, a to na osobu lze vyměnit 2000 Kčs / rok. Od roku 1993 (rozpad Československa) je CZK plně kovertibilní měnou a neexistuje již žádné omezení.

Předmět a obsah CR
Objektem CR jsou aktivity, na jejichž bázi vzniká motivace k cestování, např.: atraktivita destinace, destinace samotná, infrastruktura (1), suprastruktura (2), sightseeing, atp.
Subjektem CR jsou účastníci CR (turisté), organizátoři (tj.: kupující a prodávající).

1. Infrastruktura je vybavenost daného místa pro všechny (tj.: turisty i rezidenty)
2. Suprastruktura je část infrastruktury, která slouží výhradně turistům (hotely, pensiony, bed and breakfast, ubytovny, restaurace apod.)

Hlediska posuzování CR

Ekonomické hledisko
- výdělečnost, peníze, podíl na HDP (=hrubý domácí produkt) a státním rozpočtu, informovanost, dostupnost.
Přírodní hledisko
- terén, reliéf, dostupnost vody, kvalita ovzduší, významná místa (památky, přír. památky apod.))
Kulturní hledisko
- památky, folklor, kulturní vybavenost (kina, galerie, muzea, divadla apod.)
Psychologické hledisko
- zájmy, záliby, duševní schopnosti, fyzické schopnosti, komunikace
Politické hledisko
- válečné zóny, diktatury, terorismus apod.

II. Přednáška, 9.října 2007

Cestovní ruch = turismus
Účastníkem cestovního ruchu je občan, který odjíždí z místa trvalého pobytu do místa přechodného pobytu, kde vykonává nějaké činnosti, které nejsou výdělečné.
Účastníkem mezinárodního CR je osoba, která odjíždí za hranice na kratší dobu než jeden rok.
Účastníkem domácího CR je osoba, která odjíždí z místa trvalého pobytu v rámci jednoho státu na dobu kratší než šest měsíců.

Rezident je trvale usídlený obyvatel. Člověk, je-li za hranicemi po dobu delší než jeden rok, nebo v rámci vlastního státu mimo místo svého trvalého bydliště po dobu delší než šest měsíců.
Turista cestuje v dom. nebo mezin. cest. ruchu.
- délka pobytu:
o DLOUHODOBÝ TURISTA od 3 přenocování více...
o KRÁTKODOBÝ TURISTA od 1 do 2 přenocování
o VÝLETNÍK bez přenocování
Nejvíce utrácí dlouhodobý turista, nejvíce za ubytování, stravování, služby, vstupy, dopravu apod.

Cestovní ruch

Cestovní ruch je ekonomický obor, jehož podstatou je pohyb obyvatel za nevýdělečnou činností, za předpokladu motivace. Prostředkem CR je cestování, což je pouze přesouvání z bodu A do bodu B.
Předpoklady CR: a) dopravní prostředek, b) masovost, c) motivace

Vývoj CR
Počátkem vývoje CR se počítá 19. stol. Jeho vývoj se dělí na 4 etapy (dle evropských ekonomů na 3, ti totiž neberou v úvahu tzv. "předfázi")

1. Etapa
Předfáze CR, zahrnovala převážně cestování. 4. stol. př.n.l., Herodotos poprvé zmapoval mořské cesty. Toto se počítá jako první písemný doklad vzniku CR. Ve středověku se jezdilo na tzv. kavalírské cesty, kdy jednoho a více mladých šlechticů doprovázel průvodce na cestách po evropských univerzitách. Od 12. stol. víme o cestovatelích, např. Marco POLO, Kryštof HARANT z Polžic a Bezdružic.
1847 – Thomas COOK pořádá první hromadnou cestu po železnici z Derby do Rugby, které se účastní cca 600 lidí. Toto se považuje za základ moderního CR.
1851 – Thomas COOK pořádá hromadnou cestu z Anglie do Francie po železnici a lodí. Toto se považuje jako první počin mezinárodního CR.
Thomas COOK uvádí v chod 1. Cestovní Kancelář, zavádí pojmy jako "úvěrový list" (dnes "voucher" – poukaz na sužby), rooming-in (rozdělení cestujících do hotelových pokojů).

2. Etapa
Počáteční fáze. Byla nastolena po r. 1850, díky Thomasi Cookovi. Změnil se dopravní prostředek na vlak. Tato fáze se počítá do konce 1. sv.v., tedy do r. 1914.

3. Etapa
Počítá se od r. 1914 do r. 1945. Byl představen další nový dopravní prostředek – autobus. První autobusový zájezd pořádá ČEDOK, autobusem československé výroby – Praga. Začíná se rýsovat i vznik letecké přepravy.

4. Etapa
1945 – dodnes. Mezi dopravními prostředky získává nadvládu letectví.