Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vývoj novodobého cestovního ruchu

Etapy vývoje CR:

1. Etapa – do 1. světové války:
- Zvyšuje se fond volného času
- Vyšší vrstvy společnosti vyhledávají lázeňství
- Nižší vrstvy společnosti vyhledávají turistiku
- Stát nezasahuje do CR
- Prudký rozvoj MTZ (materiálně-technické základny
- Vznik nových profesí v CR

2. Etapa – mezi 2 světovými válkami:
- Ochranářská rozhodnutí v oblasti CR
- Hospodářská krize – omezení domácího CR
- Rozvoj dopravy
- Rozvoj zimního CR
- Vznik mezinárodních orgánů v CR – WTO
- Specializované odborné školy pro přípravu pracovníků v CR

3. Etapa – po 2. světvé válce:
- Rozvoj CR ovlivněn existencí východního a západního bloku
- Prudký nárůst všech forem a druhů CR
- Roste fond volného času
- Přesun CR na zimní sezónu
- CR se stává masovou záležitostí

4. Etapa – po roce 1989:
- CR jako průmyslové odvětví
- Zvyšuje se podíl CR v bývalých rozvojových zemích
- Účast většiny lidí na CR vícekrát za rok



- Obecně kvantitativní nárůst CR
- Přechodná stagnace domácído CR a prudký nárůst zahraničního CR
- Rozvoj volného CR
- Rozpadem ROH zánik vázaného CR




ANALÝZA CR V ČR PROVEDENÁ MnMR CR

AKTIVA:
- Výhodná poloha
- Bohatství kulturních a historických atraktivit, lázeňství, příroda
- Hustá a dokonale značená síť turistických tras
- Dostatečná ubytovací kapacita

PASIVA:
- Nedostatečná údržba historických objektů
- Neexistence marketingových studií rozvoje
- Nedostatečná propagace republiky a jejích regionů
- Nedokonalý informační systém
- Nedostatek odborných pracovníků
- Převaha poptávky CR do hlavního města Prahy



Pro zabezpečení služeb uspokojujících potřeby účastníků CR jsou nezbytné určité věcné prostředky, které tvoří materiálně-technickou základnu (MTZ).

MTZ zahrnuje:
- Budovy a stavby (hotely, stravovací zařízení, sportoviště, parkoviště...)
- Stroje a zařízení (energetická, technologická...)
- Dopravní prostředky
- Předměty určené ke spotřebě (inventář...)

Cestovní ruch je závislý na službách mnoha odvětví, a proto rozlišujeme:

1. Vlastní materiální základnu, což jsou taková zařízení, která jsou vybudována výlučně pro potřebu CR (lyžařské vleky, půjčovny sportovních potřeb, zotavovny...)

2. MTZ využívána i pro CR. Tato zařízení byla pořízena původně k jinému účelu, v určitém rozsahu jsou tato zařízení využívána i pro CR (doprava, meteorologická služba, horská služba...)

ÚROVEŇ MTZ V CR V ČR PO ROCE 1989


MTZ je limitujícím faktorem rozvoje CR a i když došlo k jejímu kvantitativnímu nárůstu, v důsledku předchozího vývoje se nahromadila celá řada dlouhodobě neřešených problémů:
- Nedostatečný objem ubytovací kapacity
- Nedostatečná kapacita hotelů a penzionů středních a vyšších tříd
- Neuspokojující síť zařízení veřejného stravování
- Nedostatečný počet zařízení společensko-zábavního charakteru
- Na úrovni stravovacích a ubytovacích služeb nedostatečná nabídka doplňkových služeb
- Nedostatečná obchodní síť v turistických centrech
- Nedostatečná úroveň železniční a autobusové dopravy včetně služeb motoristům
- Nevyhovující dálniční síť a její napojení na evropskou dálniční síť

ČINITELÉ OVLIVŇUJÍCÍ ÚČAST OBYVATELSTVA NA CR

1) Sociálně-ekonomické podmínky (sociální skupina, plat, povolání...)
2) Ekologické podmínky (místo a charakter bydliště a pracoviště...)
3) Demografické podmínky (charakter rodiny...)
4) Psychologické podmínky (zájmy, záliby, charakterové vlastnosti...)
5) Ostatní podmínky (volný čas a obvyklý způsob jeho využití...)

Kromě těchto činitelů ovlivňují účast na CR i další činitelé ze strany nabídky CR. Sem patří zejména rozsah a struktura rekreačních zařízení, vybavenost MTZ, úroveň poskytovaných služeb a jejich ceny a dostupnost míst CR.
Všechny tyto faktory ovlivňují účast na CR a nepůsobí izolovaně, nýbrž ve vzájemné propojenosti.

Příprava průvodce na průvodcovskou akci

Průvodcovská akce začíná přidělením zájezdu průvodce. Akce je přidělena s dostatečným časovým předstihem.
Průvodci je znám druh akce, termín, počet účastníků, druh dopravy, služby a závazný program.


ZPRACOVÁNÍ INFORMAČNÍHO MINIMA

Informační minimum je soubor informací o dané zemi či oblasti v následujícím rozsahu:
- Název státu, hlavní město, státní zřízení
- Přírodní charakteristika, obyvatelstvo, hospodářství, ekonomické údaje…
- Hlavní atraktivity pro CR, světová prvenství
- Další údaje – náboženství, měna, významné osobnosti, političtí představitelé, úřední jazyky

Příprava na průvodcovskou akci má tyto části:
- Topografická příprava
- Chronologická příprava
- Psychologická příprava

TOPOGRAFICKÁ PŘÍPRAVA

Smyslem této přípravy je stanovení trasy zájezdu, vytypování zajímavých míst po trase, nebo vymezení místa pobytu. Pracujeme proto s mapou nebo atlasem, vypočteme kilometry, dobu trvání jízdy a jednotlivé úseky trasy. Výsledkem topografické přípravy jsou excerpční lístky, které obsahují potřebné údaje k výkladu o zajímavých místech na trase. Na druhé straně lístku se uvádějí údaje o historickém vývoji daného místa.

CHRONOLOGICKÁ PŘÍPRAVA

Cílem je zpracování přesného časového harmonogramu, který obsahuje rozpis zájezdu dle jednotlivých dnů, časy příjezdů a odjezdů, navštívená místa, kilometrové vzdálenosti… Při zpracování časového harmonogramu bereme v úvahu časy objednaných služeb, otevírací doby památek, zastávková místa a výsledky topografické a psychologické přípravy.
Harmonogram jednotlivých dnů zpracuje průvodce na list papíru, který obsáhne potřebný počet sloupců, kde každý ze sloupců je určen pro záznam stručné informace.

PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA (PP)

PP je zaměřena na účastníky zájezdu. Podklady získá průvodce z přihlášek na zájezd. Pokud nelze potřebné údaje získat z přihlášek, může je průvodce odpozorovat během prvních dnů zájezdu, nebo lze vycházet s rozhovorů s jednotlivými účastníky zájezdu.
Důležité je znát:
- Náboženskou, sociální a profesní příslušnost
- Věk, stav, vzdělání, zdravotní stav
- Zájmy, záliby, příbuzenské vztahy

U zahraničního CR je důležité se seznámit se zvyky, které jsou typické pro danou národnost.
- NĚMCI – dochvilní, přesní, často vedou rozhovory, dotazy
- FRANCOUZI – zdvořilí, uhlazení, vedou rozhovor při jídle, silné sociální cítění
- ANGLIČANÉ – rezervovaní, formální, mají úctu ke šlechtě a ke královské rodině
- JAPONCI – uctivý, houževnatí, pořádní, nemají rádi tělesný kontakt, pozdrav vyjadřují úklonou, vedou zdlouhavá jednání

Pro úspěšné jednání průvodce s klienty platí několik zásad:
- Zapamatovat si co nejdříve jména účastníků zájezdu, oslovovat profesními a akademickými tituly pouze když na tom účastníkovi záleží
- Vyslovovat pochvaly a uznání, kritizovat s vyloučením veřejnosti
- Předcházet konfliktům tím, že podáváme včasná a závažná zdělení
- V případě konfliktu separovat jeho účastníky a důrazně upozornit na systém pravidel. Časté změny pravidel mohou způsobit nejistotu u účastníků CR
- Pro řešení problémů je nutno nalézt přesvědčivé argumenty



Asi 3 dny před započetím akce se průvodce dostaví do CK k převzetí zájezdu. Potřebné vybavení od CK lze rozdělit do těchto částí:
Dokumenty – seznam účastníků, doklady o pojištění, zasedací pořádek, ubytovací rozdělovník, pokyny pro účastníky a pro průvodce, potvrzené objednávky služeb, cestovní příkaz, formuláře pro případ mimořá dných událostí a reklamací, formulář pro hlášení pojistné události, dotazník spokojenosti, podklady pro vyúčtování průvodcovské odměny, propagační materiály a katalog CK
Ceniny a jiné hodnoty – úvěrový list (voucher), jízdenky, letenky, vstupenky, poukázky na stravování, šeky, platební kartu, telefonní kartu atd...
Finanční hotovost – záloha na mimořádné výdaje, kterou je nutno vyúčtovat po návratu

OSOBNÍ VYBAVENÍ PRŮVODCE

- Psací potřeby, lepidlo, nůžky, listy čistého papíru
- Mapky, atlasy, plány měst
- Budík, baterka, dle charakteru akce buzola, kompas, dalekohled
- Osobní doklady, průkaz o odborné způsobilosti průvodce
- Visačku se jménem CK
- Adresy a telefony zastupitelských úřadů
- Talefonní čísla první pomoci a policie v zahraničí

POVINNOST PRŮVODCE BĚHEM PŘEPRAVY

Činnost průvodce závisí na druhu použitého dopravního prostředku a charakteru zájezdu. Na místo odjezdu se průvodce dostaví s dostatečným časovým předstihem.Úkoly:
- Označí autobus logem CK, vyvěsí zasedací pořádek
- Usměrňuje nástup účastníků a dohlíží na uložení zavazadel
- Vyzve účastníky ke kontrole cestovních dokladů
- Provede kontrolu podle jmenného seznamu
- Na začátku cesty přivítá účastníky jménem CK, seznámí je s trasou, cílovým místem a organizací cesty
- Oznámí číslo svého mobilního telefonu a požádá o dodržování smluvených časů
- Během jízdy průvodce dle možnosti podává výklad
- Před přestávkami a rozchodem důrazně upozorní na místo a čas odjezdu

POVINNOST PRŮVODCE BĚHEM PĚŠÍHO VÝLETU

Před odchodem je třeba účastníky seznámit s náročností trasy, počtem km, převýšením, požadavky na vybavení a oblečení, o možnosti odpočinku a občerstvení, informovat o počasí, o nutnosti čekat na každé křižovatce, určit prvního a posledního člena skupiny. Během pochodu průvodce podává výklad, kontroluje počet osob a dohlíží na chování. Na konci pochodu kontrola počtu osob.

LIKVIDACE AKCE


1. Vypracování písemné zprávy ze zájezdu, která musí obsahovat:
- Identifikační údaje zájezdu (termín, místo, trasa)
- Rozsah a kvalita poskytovaných služeb
- Závady při čerpání služeb a jejich odstranění
- Mimořádné situace
- Doporučení k budoucím změnám (trasa, program, služby, časový harmonogram)
- Informace o počasí během zájezdu

2. Vyúčtování průvodcovské odměny a mimořádných výdajů

3. Vrácení zapůjčených věcí

POVINNOSTI PRŮVODCE PŘI ŘEŠENÍ MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ

- Onemocnění, úraz účastníka
- Úmrtí účastníka
- Účastník se nedostaví k odjezdu ve stanovený čas
- Řešení závad v poskytovaných službách
- Řešení ztrát a poškození věcí vnesených do ubytovacího a stravovacího zařízení
- Ztráta cestovního dokladu v zahraničí
- Řešení pojistných událostí

Podmínky pro provozování průvodcovské činnosti

Průvodce pro vykonávání průvodcovské činnosti musí splňovat:

A. Požadavky na osobnost průvodce
Osobní vlastnosti – pečlivost, svědomitost, sebevědomí, dobrá paměť, pohotovost, schopnost improvizace, vnitřní motivace...
Potřebné dovednosti – orientace ve městech a v přírodě, společenský takt, logické myšlení, poskytnutí první pomoci
Potřebné znalosti – právní normy upravující poskytování služeb CR, techniky služeb CR, ekonomiky, částečně psychologie a sociologie, topografické a geografické znalosti, znalosti dějin kultury a současného dění ve světě, jazykové znalosti, znalost zásad společenského chování...
Potřebné postoje – cestování by mělo být pro průvodce zálibou, musí se průběžně vzdělávat, nesmí poškozovat jméno CK

B. Požadavky na kvalifikaci
V případě, že se rozhodne k samostatné výdělečné činnosti a bude chtít získat živnostenský list, musí splňovat požadavky dané aktuálním zněním živnostenského zákona. Zde se rozlišují:
- Služby osobního charakteru, tzv. doprovodné služby jako živnost volná
- Průvodcovská činnost jako živnost vázaná

C. Právní vztahy s CK nabízejí několik variant
- Pracovněprávní vztah dle zákoníku práce – průvodce je buď externím nabo interním pracovníkem CK
- Vztah na základě smlouvy o dílo upravený občanským zákoníkem
- Vztah mezi dvěma podnikatelskými subjekty, např. mandátní smlouva


HLAVNÍ ÚKOLY PRŮVODCE CK

- Průvodce je prostředníkem mezi klientem a CK
- Průvodce poskytuje informace o průběhu zájezdu, o důležitých předpisech a zejména podává výklad o navštívené zemi
- Průvodce řeší mimořádné události během zájezdu
- Průvodce je v neustálém kontaktu s lidmi, je jim dobrým společníkem, ale y8rove+n i autoritou
- Průvodce kontroluje plnění závazného programu, počet účastníků a kvalitu poskytovaných služeb
- Průvodce odvádí kvalitní práci a snaží se minimalizovat náklady a možná rizika

TYPY PRŮVODCŮ

Průvodcem CK je osoba, která doprovází skupinu osob, obstarává informace, poskytuje odborný výklad, zajišťuje dodržování časového harmonogramu, zodpovídá za čerpání služeb. Podle převažující náplně rozlišujeme následující typy průvodců:
- Vedoucí zájezdu se stará o průběh zájezdu podle stanoveného programu, kontroluje sjednané služby, sleduje počet účastníků a poskytuje základní informace
- Průvodce zájezdu provádí doprovodné služby u poskytovaných zájezdů během dopravy na místo pobytu, podle potřeby přebírá skupinu vracející se domů
- Turistický průvodce podává odborný výklad z oblasti kultury, historie, přírody atd... Musí splňovat kvalifikační předpoklady průvodce CR, což prokazuje splněním zkoušky odborné způsobilosti
- Specializovaný průvodce je vyškolen nebo vzdělán pro určitou oblast aktivit, a proto rozeznáváme několik typů těchto průvodců:
- Horský průvodce – provádí účastníky v horských a vysokohorských oblastech
- Sportovní instruktor – trénuje specifické druhy sportů a má na tyto sporty odbornou kvalifikaci
Odborný průvodce – provádí po hradech, zámcích, muzeích a galeriích
Animátor – je osoba odpovědná za organizování aktivit volného času v hotelech, na výletních lodích, v turistických destinacích atd... Zpravidla je zaměstnán na celou sezónu.
Pobytový delegát – působí dlouhodobě v místě pobytu jako vedoucí zájezdu. Stará se o program, kvalitu služeb, řeší reklamace, pomáhá klientům v řešení mimořádných událostí.


Článek podporuje:
skateboard shop, sportovní obuv, koloběžky

Organizace cestovního ruchu v ČR

Formy organizace CR se mění s vývojem a jsou závislé též na tom, v jakých společensko-ekonomických podmínkách se CR uskutečňuje a jaký důraz je v té které zemi na CR kladen. Je jen málo zemí, kde je CR chápán jako komplex „průmyslové odvětví CR“ a takto je také řízen příslušným ministerstvem.

ORGANIZACE CR V ČESKOSLOVENSKU V LETECH 1990 - 1992

V oblasti řízení a organizace CR po roce 1989 působily federální orgány a zejména orgány obou republik.

Federální ministerstvo zahraničního obchodu bylo oprávněno udělovat CK povolení k zahraniční obchodní činnosti, zařizování zastoupení CK v zahraničí, podmínky dovozu a vývozu zboží, zabezpečování agendy související s členstvím ČR ve WTO.

Federální ministerstvo zahraničních věcí bylo gestorem mezinárodních vládních smluv o úpravě vízových povinností, zabezpečovalo specifické úkoly spojené s členstvím ve WTO.

V obou republikách se problematikou CR zabývalo Ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR a SR, které mělo pro CR vytvořen specializovaný útvar „Správa CR a společného stravování“. Toto ministerstvo udělovalo fyzickým a právnickým osobám (FO a PO) povolení k provozování služeb CK, dále určovalo postup při udělování oprávnění k výkonu průvodcovské činnosti. Od roku 1992 upravoval vznik a provoz CK zákon o živnostenském podnikání z roku 1991.


ORGANIZACE CR V ČR OD ROKU 1993


Po zrušení Ministerstva obchodu a CR (1992) převzalo působnost v oblasti CR Ministerstvo hospodářství. V rámci tohoto ministerstva pracovaly různé orgány:
- Odbor CR: vydávání právních norem, vydávání osvědčení o průvodcovské činnosti.
- Rada CR: vystupovala jako poradní orgán ministerstva

Z důvodu zabezpečení propagace CR v ČR byla 1. dubna 1993 zřízena Česká centrála CR. Hlavním úkolem bylo vytvářet zahraniční „image“ ČR.

11. 11. 1996 bylo zřízeno Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. V rámci sekce regionální politiky se na CR specializuje odbor cestovního ruchu.
ÚKOLY:
- Tvorba legislativy
- Zlepšování postavení ČR v mezinárodním CR
- Příprava programů na rozvoj CR

Hrady a zámky ČR

Nejcennější hrad – Bezděz – ze 13. století, Přemysl Otakar II. Ranně gotická kaple, Čertova zeď. Zde byl vězněn mladý král Václav II.
Bouzov – 14. století, gotika, narodil se zde Jiří z Poděbrad, nejpohádkovější hrad. Byl zrekonstruován v 19. století.
Zámek Červená Lhota - v 19. století přestavěn v novorenesančním stylu.
Zámek Hluboká nad Vltavou – nejnavštěvovanější český hrad, v 18. století přestavěn.
Lednice – zámek , Tudorovská gotika, novogotická stavba, skleník...
Vranov nad Dyjí – 13. století, v 18. století byl přestavován. Klasicistní park.
Rajhrad – klášter.
Český Krumlov – hned po Praze nejnavštěvovanější město. Gotické budovy – UNESCO, rómské gheto. Rudolf II. tu bydlel.
Zvíkov – nyní jsou zde trosky, býval to htad. Je to nejčistší gotická památka.
Brno – Petrov (gotika), Špilberk (pevnost, vězení), byl tu vězněn i baron Trenck, kostel sv. Jakuba – okolo byl obrovský hřbitov, v podzemí je obrovské množství kostí.

Lázeňství a cestovní ruch

Charakterisrika a využití láz. služeb

Lázeňský CR je takový CR, který vyžaduje existenci lázeňských zařízení, využívá přírodní léčebné zdroje a působí na organismus teplotou, radiací, minerálním složením a klimatem.

Hlavní úkoly lázeňství
- Přispívá k vyléčení nemoci, k podstatnému zlepšení zdravotního stavu, k odvrácení neschopnosti nebo k návratu pracovní schopnosti
- Ve volném čase pacienti využívají kulturní a společensko-zábavní služby
- Působí na komplexní rozvoj lázeňského místa (zaměstnanost, zásobování)
- Léčebný pobyt cizinců představuje pro stát devizový příjem



Prostředky na léčbu

Lázeňská léčba za společenských prostředků se poskytuje každému občanovi ČR, jehož zdravotní stav to vyžaduje. Na vrub společenských prostředků se léčba poskytuje:
- Z prostředků nemocenského pojištění
- Z prostředků sociálního pojištění (pracující, důchodci, mladiství)
- Z prostředků ministerstva obrany a ministerstva vnitra

Lázeňskou léčbu si mohou uhradit pacienti také sami z vlastních prostředků, zakoupí-li si poukaz buď přímo u lázeňské léčebny nebo prostřednictvím CK.

Druhy lázeňských pobytů
- Standartní (křížkový) – plně hrazeno pojišťovnou
- Nestandartní (samoplátce) – klient si hradí veškeré výdaje sám
- Kombinované – léčba je hrazena pojišťovnou, ubytování, doprava a strava je hrazena samoplátcem
- Ambulantní – pacient dochází pouze na procedury, není ubytován v lázních

Lázeňské služby
- Příjem pacientů – kalendář nástupů, lázeňská legitimace
- Vyšetření a léčba – vstupní a výstupní lékařská prohlídka, dieta, léčebný režim
- Ubytování pacientů – domácí řád, zabezpečení odpočinku, klidu a spánku
- Stravování v lázeňských ústavech – dietní systém pro lázeňské ústavy – 11 druhů základních diet

Kulturní a společenská činnost

Zabezpečují kulturní referenti formou besed, přednášek, filmů, večírků, exkurzí, zájezdů, seznamování pacientů s lázeňským místem atd... Tato činnost nesmí narušit léčebný režim.

Histrorie průvodcovské činnosti

Za nejstarší cestovatele považujeme Řeky, Egypťany a Římany, kteří při svých cestách využívali organizátory cest stejně jako místní obyvatelstvo ve funkci průvodců a překladatelů. První historicky prokázané popisy cest pocházejí od řeckého dějepisce Hérodota (480 – 425 př. n. l.), který popisuje země kolem Středozemního moře. Významnou památkou a pomůckou pro cestování bylo grafické znázornění římského impéria v 11 listech, tzv. Tabula Pentigeriana od geografa Castoriema. Tyto listy znázorňovaly vojenské a obchodní cesty, města, pohoří, řeky, moře atd...
Obsah průvodcovské činnosti se začal více naplňovat až ve středověku, kdy cestování patří k bontonu nejvyšších vrstev obyvatelstva. Cestují bohatí měšťané, kupci nebo mladí šlechtici, kteří se připravují na povolání v diplomatické službě. Tyto cesty trvají zpravidla déle a zabezpečují je štáby lidí s bohatými poznatky a zkušenostmi. Využívá se služeb chudých učenců – studentů, kteří znají navštívenou zemi, místní poměry a jazyk. Na průvodcovskou činnost se zaměřovali i kněží a mniši, kteří prováděli poutníky do poutních míst (Řím, Jeruzalém, Betlém).
Od poloviny 15. století vznikají první cestopisy. Jednu takovou cestu popsal rytíř Šašek a později tento cestopis zpracoval A. Jirásek ve své knize „Z Čech až na konec světa“. V roce 1608 popsal svou cestu do Palestiny český šlechtic a spisovatel Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic.
Nový charakter průvodcovské činnosti podnítil rozvoj výroby a dopravy v 19. století. Za zakladatele novodobého cestovního ruchu považujeme THOMASE COOKA, ktarý zorganizoval první hromadný výlet pro 570 účastníků při příležitosti otevření nové železniční tratě z Derby do Rugby (Anglie). Svoji činností poukazoval na velké možnosti poskytování služeb cestovního ruchu, včetně služeb průvodců. Svoji cestovní kancelář rozšiřoval o filiálky na všech kontintntech a zorganizoval cestu kolem světa za 222 dnů. Ve sné činnosti uplatňoval prvky, které se v modifikované podobě používají dodnes:
- Vydávání tzv. blanketních lístků, v současné době tzv. vouchery
- Požívání rooming listů, tedy jakýsi rezervační systém
- Zpracování popisů tras a časový harmonogram
- Uzavírání dohod s železničními společnostmi o možnosti vydávání cestovních lístků

Současníkem Thomase Cooka byl KARL BALDECKER, který měl výraznou zásluhu na vydávání knižních průvodců se všemi potřebnými informacemi, mapkami, trasami, pamětihodnostmi, údaji o ubytovacích možnostech atd... Ve svých průvodcích tiskl i takové podrobnosti, jako např. způsob nastupování a vystupování z dostavníků, dávání zpropitného atd...
S rozvojem dopravy se na konci 19. století stávají moderními plavby na luxusních parnících, poskytujících nejen pohodlí, ale i zábavu během cesty.. Zde měl svoji nezastupitelnou roli průvodce, který většinou vystupoval i jako ředitel zájezdu. Lodní doprava zvýšila turistickou návštěvnost zejména mezi Evropou a Spojenými Státy. Hlavně ve Francii a Velké Británii vznikají nové cestovní kanceláře, turistické kluby nebo různé cestovní asociace. Zvyšuje se nabídka, mobilizace obyvatel, počet účastníků, průvodce si upevňuje svoji pozici.

Subjekty zajišťující dopravní služby

Úkolem dopravních služeb je ve všech svých druzích a formách přemísťování účastníků CR do míst, které umožňují uspokojit potřeby rekreace, turistiky a kultury. Doprava umožňuje zároveň pohyb účastníků uvnitř těchto oblastí:
Dopravu dělíme na:
- Železniční
- Silniční
- Leteckou
- Vodní
- Vertikální (lanovky, vleky)

Železniční doprava

V ČR je zabezpečována ČD se sídlem v Praze a vyjímečně některými soukromými dopravci.
Druhy přepravních služeb:
- Pravidelná doprava
- Doprava rekreačními vlaky – respektuje požadavky směrů dopravy a její frekvence
- Doprava zvláštními vlaky – po domluvě ČD a CK
- Vlakový hotel – zvláštní hotel vybavený pouze jídelními a lůžkovými vozy
Silniční doprava

V současné době je nejvýznamějším druhem dopravy a v CR vystupuje ve dvou hlavních formách:
- Hromadná autobusová doprava
- Individuální doprava osobním automobilem
Hlavními provozovateli jsou přetransformované podniky ČSAD, podniky MHD, ale i celá řada soukromých podnikatelů – dopravců. Některé CK si rovněž zřizují svůj vlastní autokarový park.

Služby poskytované dodavatelskými subjekty


- Pravidelná autobusová doprava
- Pravidelná zájezdová autobusová doprava, jejímž cílem jsou místa CR
- Nepravidelná zájezdová doprava

Letecká doprava

Je v současné době nejrychlejší dopravou a její význam se neustále zvyšuje, zejména u dopravy nepravidelné (charterové). Doprava se uskutečňuje na podkladu smlouvy o pronájmu letadla CK za předem dohodnutou cenu. Prodej celé kapacity letadla snižuje riziko neobsazenosti, vede k zefektivnění letového provozu a umožňuje poskytnout dopravu za nižší cenu, než u dopravy pravidelné. Dodavatelskými subjekty jsou různé letecké společnosti, např. Lufthansa, KLM, ČSA...

Vodní doprava

- Námořní
- Říční

Subjekty zajišťující stravovací služby

Stravovací služby jsou zajišťovány subjekty provgozujícími společné stravování a chápeme je jako poskytování pokrmů a nápojů bezprostředně připravených ke spotřebě.

FUNKCE RESTAURAĆNÍCH ZAŘÍZENÍ

- Základní stravování (snídaně, obědy, večeře)
- Doplňkové stravování (občerstvení)
- Prodej drobného spotřebního zboží
- Ve spojitosti s CR dochází ke spojení s ubyt. Službami, zajišťují tedy často i funkci sportovní a zábavní.

Z ařazení hostinského zařízení do určité kategorie poskytuje určitou informaci o typu a rozsahu služeb, které může účastník očekávat.
Podle dříve platné ON 735413 Ministerstva obchodu ČSR se hostinská zařízení členila do skupin (roku 1976-1993). Od roku 1994 se na podkladu Metodiky Evropského společenství začíná používat metodická pomůcka „Doporučení upravující základní ukazatele pro kategorizace hostinských a ubytovacích zařízení“. Základní rozdělení zařízení restauračního stravování do kategorií dle doporučené metodiky ES je následující:
Restaurace – dominantní prodej pokrmů a nápojů
- Restaurace
- Samoobslužné restaurace (jídelny)
- Motoresty
- Stánky prodávající občerstvení
- Železniční jídelní vozy a jiná zařízení pro přepravu osob

Bary – typický je prodej nápojů s možností různých forem zábavy
- Bary
- Noční kluby
- Pivnice
- Vinárny
- Kavárny
- Espressa

Doporučení charakterizuje jednotlivé druhy stravovacích zařízení na základě jejich minimální činnosti následovně:
Restaurace – obslužné hostinské zařízení zajišťující stravovací služby se širokým sortimentem pokrmů.
Pohostinství – modifikovaný typ restaurace v menších sídlech zajišťiující základní doplňkové stravování.

Subjekty zajišťující ubytovací služby

Hlavním úkolem ubytovacích služeb je poskytnutí přechodného ubytování. Podle WTO je členění ubytovacích služeb následující:

HROMADNÁ UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ

- Hotely – zahrnují hotely, garni hotely, motely, botely, horské hotely a obdobná zařízení zabezpečující každodenní stlaní, úklid a hygienu.
- Penziony – poskytují omezené hotelové služby
- Specializovaná ubytovací zařízení – léčebná zařízení, kempy, veřejné dopravní prostředky, ubytovací zařízení a jiná hromadná zařízení jako koleje, ubytovny...

UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ V SOUKROMÍ

- Vlastní příbytky – chalupy, chaty...
- Pronajaté pokoje v rodinných domech – turisté tráví pobyt s rodinou
- Pronajaté bydlení od soukromníků – apartmá, vilky, domky, chaty
- Ubytování zajištěné příbuznými nebo přáteli

Ubytovací zařízení se dále člení do tříd, které stanoví minimální požadavky na vybavení, úroveň a rozsah služeb, spojených s ubytováním. Jednotlivé třídy se označují hvězdičkami. Rada evropského společenství vydala směrnici „O komplexních programech na cesty, prázdniny a zájezdy“ č. 90/314/EEC z 30. 6. 1990 a tato sjednocuje podmínky organizovaného CR v evropských zemích a zaručuje spotřebiteli základní práva na úseku služeb CR. Je sledován cíl poskytnout spotřebiteli možnost zakoupit (v kterémkoli státě EU) zájezd za stejných podmínek a záruk. Směrnice ukládá CK povinnost informovat spotřebitele o typu ubytování, kategorii a třídě ubytovacího zařízení s odvoláním na klasifikaci a zvyklosti hostitelské země.

DOPORUČENÍ RADY EVROPSKÉHO SPOLEČENSTVÍ

č. 86/655/EEC ze dne 22. 12. 1986 o standartizaci informací o hotelích. Základní informace by měla obsahovat:
- Jméno hotelu, adresu, číslo telefonu a faxu, emailovou adresu
- Počet pokojů s informací o jejich vybavení
- Provozní dobu
- Maximální cenu dvoulůžkového pokoje v plné sezóně
- Vzdálenost od letiště, železniční stanice, autobusového nádraží
- Přijímání úvěrových a platebních karet
- Informace o možnosti komunikace v cizích jazycích
- Standartizované symboly (piktogramy) hotelu

UPLATŇOVÁNÍ KATEGORIZACE V ČR

Živnostenský zákon č. 455/91 Sb. při členění živností předpokládal existenci oborové normy Ministerstva obchodu a CR ČR – ON 735412 a její uplatňování formou ukládání podmínek provozování živnosti. ON vymezovala kategorie a třídy ubytovacích zařízení následovně:

Kategorie Třída
Hotel

Garni hotel

Motel

Botel

Penzion
Turistická ubytobna

Chatová osada

Kemp


Novela živnostenského zákona č. 286/95 Sb. převedla živnost ubytovacích služeb mezi živnosti ohlašovací a tím došlo i ke zrušení výše uvedené ON. V roce 1994 vydalo Ministerstvo hosp. CR „Doporučení upravující základní ukazatele pro kategorizaci hostinských a ubytovacích zařízení“. Doporučení slouží podnikatelům pro zařazení provozovny do kategorie a třídy.
Výše uveden pomůcka byla nahrazena v roce 1999 „Hotelovou klasifikací ČR“. Tato klasifikace je srovnatelná s podobnými klasifikacemi EU, avšak respektuje národní a regionální tradice. Klasifikace stanovuje určité minimální požadavky na standart ubytovacích zařízení a dělí je do 5 tříd:

Tourist
Standart
Komfort
First class
Luxus

V současné době js ou provozovateli ubytovacích služeb jak FO, tak PO.
Zejména na provozování hotelů se podílejí mezinárodní hotelové řetězce jako např. Intercontinental hotels, Hilton, Holiday Inn...

Celní služby

Clo je peněžitá dávka, která se vybírá v souvislosti s přechodem zboží přes státní hranici.
Druhy cel:
- Tranzitní – není v ČR uplatňováno
- Vývozní – není v ČR uplatňováno
- Dovozní – podléhá mu téměř všechno zboží dovážené do ČR, s výjimkou zboží označeném v celním sazebníku „bez cla“.
- Odvetné

Celní sazebník je doklad, který obsahuje seznamy zboží a celní sazby.

PRAVIDLA PRO VÝVOZ ZBOŹÍ NEOBCHODNÍHO CHARAKTERU

- Úplný zákaz platí pro vývoz narkotik, čistého lihu či omamných látek
- S osvědčením lze vyvážet zbraně, umělecké předměty, starožitnosti, rostliny a zvířata
- Při vývozu peněz, cenných papírů, drahých kovů a kamenů mimo státy EU platí oznamovací povinnost nad hodnotu převyšující 15 000,- EUR. Tiskopis vydává celní úřad.
- Pro cizince platí možnost uplatnit nárok na vrácení DPH za těchto podmínek:
a) Nárok uplatňuje fyzická osoba, která nemá trvalé bydliště v zemích EU
b) Nakoupené zboží u jednoho prodejce má hodnotu vyšší než 2 000,- Kč
c) Zboží musí přejít hranice do 3 kalendářních měsíců od zdanění
d) Přechod zboží mimo hranice EU musí být potvrzen celním hraničním úřadem
e) Nárok na vrácení peněz se uplatňuje u prodávajícího do 6 měsíců od přechodu zboží přes hranice
f) Nárok nelze uplatnit na zboží nebo služby, které cizinec spotřeboval během pobytu v ČR (potraviny, alkohol, benzin, tabák, ubytování...)


PRAVIDLA PRO DOVOZ ZBOŹÍ NEOBCHODNÍHO CHARAKTERU

- Úplný zákaz platí pro narkotika, čistý líh a omamné látky
- S povolením lze dovážet zbraně, starožitnosti, umělecké předměty, rostliny a zvířata
- Pro peníze, cenné papíry, drahé kovy a kameny platí stejná povinnost jako při vývozu
- Zboží neobchodního charakteru osvobozené od cla:
a) 200 cigaret, 50 doutníků, 250 g tabáku
b) 1 litr lihoviny nebo aperitivu nebo 1 litr šumivého vína + 2 litry nešumivého vína
c) do 50 g parfému nebo 0.25 litru toaletní vody
d) zboží s úhrnnou celní hodnotou do 175,- EUR na osobu
e) pohonné hmoty v nádrži + 10 litrů v kanystru

Celní kontrolu mají právo provádět celní orgány na celém území EU, kontrola nesmí snižovat lidskou důstojnost a všichni účastníci CR jsou povinni na vyzvání se této kontrole podrobit.

PASOVÉ SLUŽBY

Druhy celních dokladů:
- pas – vydává Ministerstvo vnitra prostřednictvím městských úřadů
- diplomatický pas – vydává Ministerstvo zahraničních věcí (ve služebním zájmu) – vydány na dobu trvání cesty
- cestovní průkaz – při ztracení pasu (hlavně v zahraničí)
- občanský průkaz – v zemích EU

Kdy ztrácí platnost cestovní doklad:

- propadnutím
- poškozením
- neodpovídá fotografie
- obsahuje-li nesprávné údaje
- úmrtím držitele
- ztrátou

VÍZUM A VÍZOVÉ SLUŽBY

Vízum = povolení cizího státu ke vstupu, průjezdu či pobytu na jeho území (www.mzv.cz)

Druhy víz:
- krátkodobé – tranzitní, letištní a další s délkou trvání do 90 dnů
- dlouhodobé – nad 90 dnů – studium, práce... Dá se prodlužovat.

VARIANTY PRO VÍZOVOU POVINNOST

- Oboustranný bezvízový styk
- Jednostranný bezvízový styk
- Oboustranná vízová povinnost (Albánie x ČR)

PRAVIDLA PRO VSTUP CIZINCÚ NA ÚZEMÍ ČR

Při hraniční kontrole předložit pas, je-li potřeba vízum, doklad o zdravotním pojištění, ubytování, o zajišťování nákladů spojených s pobytem a se stravou.
Pro občany s vízovou povinností: do 48 hodin se přihlásit k pobytu, bez vízové povinnosti do 30 dnů k pobytu.
Hoteliéři jsou povinni nahlásit některé hosty do druhého dne na policii (Afgánce...)

Pojišťovací služby v cestovním ruchu

Pojištění v CR je služba, která účastníkovi CR pomáhá při odstraňování nepředvídatelných a nahodilých událostí.
Právní forma pojištění v CR je obsažena v občanském zákoníku a v zákoně č. 363/1999 Sb. O pojišťovnictví. Pojištění můžeme rozdělit do dvou skupin:
- Povinné pojištění proti úpadku CK (zákon č. 159/1999 Sb.). Cena tohoto pojištění je zahrnuta v ceně zájezdu.
- Dobrovolné pojištění jednotlivých účastníků CR proti různým rizikům. Toto pojištění může být sjednáno jako:
• Individuální – výběrem jednoho produktu pojišťovny
• Variabilní – výběrem dvou či více pojistných produktů
• Komplexní – je zakoupen „celý balík“ cestovního pojištění

DOPORUČENÍ PŘI UZAVÍRÁNÍ POJIŠTĚNÍ

- V domácím CR není nutno uzavírat pojištění, s výjimkou náročných a sportovních programů cest
- Zahraniční účastníci CR se pojišťují u svých pojišťoven
- Při výjezdu mimo členské státy EU je pojištění nutností. V rámci EU mají občané ČR stejný nárok na ošetření jako občané daného státu – platí ZP. V některých zemích platí pacient lékařské ošetření na své náklady a následně je mu tato částka pojišťovnou vrácena. Aby se vyvaroval těmto platbám na svůj účet, doporučuje se mít uzavřeno cestovní pojištění. Tím je zajištěno, že mu budou peníze vráceny v plné výši a v krátké době. Také případná repatriace nemocného, nebo zemřelého je hrazena z tohoto pojištění.
- Před zahájením akce je dobré se seznámit se všemi informacemi, zejména s pojistnými podmínkami a se spojením na asistenční službu. Asistenční služba je zvláštní doplňková služba pojišťovny, na kterou se obracíme v případě pojistné události.



POJIŠTĚNÍM V CR SE KRYJÍ

1. Škody v důsledku trvalých následků úrazu nebo úmrtí následkem úrazu

2. Léčebné výlohy na ošetření a lékařskou pomoc, pobyt v nemocnici, repatriaci, operace, ošetření zubů a nákup předepsaných léků. Po návratu do vlasti předloží občan doklad o platbě za ošetření či léky pojišťovně, ta mu proplatí částku v korunách.
POSTUP PŘI POJISTNÉ UDÁLOSTI:
- Bez odkladu vyhledat lékaře a ověřizt, zda lékař pracuje na smluvním podkladu s pojišťovnou
- V případě hospitalizace kontaktovat asistenční službu a nechat si odsouhlasit náročnější lékařské ošetření
- Vyžádat si lékařské potvrzení a všechny doklady o platbách v hotovosti, faktury, popř. Policejní protokol
- Po návratu do vlasti vyplnit „Oznámení o pojistné události“.

3. Pojištění zavazadel – kryjí se případy poškození, zničení, prokázané krádeže. Pojištění se nevztahuje na přepadení, peníze a věcné cennosti.
POSTUP PŘI ŘEŠENÍ UDÁLOSTI:
- Ohlášení škody, potvrzený policejní protokol
- Opatřit si důkazy o škodě (seznam odcizených věcí, potvrzení hotelu, svědci...)
- Po návratu z cesty vyplnit „Oznámení o pojistné události“.

4. Pojištění odpovědnosti občanů – představuje právo na úhradu za škodu způsobenou jiné osobě na životě, zdraví, majetku...

5. Pojištění neúčasti na zájezdu (tzv. storno) – nárok na náhradu nákladů, které musely být vynaloženy na zrušení cesty z těchto důvodů: úmrtí, onemocnění, hospitalizace, nepokoje nebo živelná pohroma v oblasti, kam jedeme.


POJIŠTĚNÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL

V rámci sdruženého pojištění může motorista sjednat i „havarijní pojištění motorových vozidel pro cesty a pobyt“. Ke sjednání tohoto pojištění je potřeba:
- Havarijní pojistka pro provoz na našem území
- Složenka o zaplacení pojistného za poslední období
- Osvědčení o technickém průkazu

Právo na plnění vzniká, jestliže vozidlo bylo poškozeno nebo zničeno jakoukoliv událostí nebo ukradeno. Dále jestliže byla poškozena nebo zničena obvyklá výbava. Pojištění se rovněž vztahuje na věci ve vozidle trvale připevněné.
Pojištění se nevztahuje na:
- Poškození v důsledku přirozeného opotřebení
- Poškození v důsledku nesprávné obsluhy
- Při řízení osobou bez platného řidičského průkazu
- Věci ve vozidle odložené

Cestovní kanceláře

Do roku 1989 působilo na území ČSR 9 organizací, které se zabývaly cestovním ruchem – Čedok, CKM, Autoturist, Rekrea, Balnea, Sport-turist, Slovakoturist, Slovakotherm a Slovakotherma.
Se společenskými změnami po roce 1989 vzrostl zájem o podnikání v CR, což se projevilo vznikem mnoha nových CK. Podle údajů Živnostenského registru k 31. 12. 1998 bylo vydáno pro činn ost CK a průvodců celkem 11 715 živnostenských oprávnění. Kolik podnikatelských sůbjektů je dnes aktivních není přesně známo. Podklady pro statistické sledování předložilo v roce 1998 poure 1 114 CK, to je asi 80 % z celkového počtu aktivních CK.

SLUŽBY CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ

- Organizování rekreačních, turistických, tématických a jiných pobytů
- Zajišťování ubytovacích služeb
- Zajištění služeb veřejného stravování
- Poskytování a zprostředkování dopravy
- Zajišťování a z prostředkování průvodcovských a jiných služeb

Rozsah a charakter služeb, které CK poskytují nebo zprostředkovávají, závisí na druhu a formě CR.

ZÁKLADNÍ DRUHY CESTOVNÍHO RUCHU

- Rekreační = odpočinek
- Sportovně-turistický = sport...
- Kulturně-poznávací = památky...
- Náboženský = cesta do Mekky...
- Hospodářský = výstavy, exkurze...

FORMY CESTOVNÍHO RUCHU

Počet účastníků – individuální (rodina)
- skupinové (třída, škola)
Podle místa původu - domácí
- zahraniční – aktivní (turisté přijíždějí k nám)
- pasivní (my odjíždíme do ciziny)


V DOMÁCÍM CR CK ZAJIŠŤUJÍ A ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ

- Ubytovací a stravovací služby v různých objektech
- Lázeňské pobyty
- Katalogové, tématické, školní a forfaitové (na objednávku) zájezdy
- Vstupenky na kulturní a sportovní akce
- Průvodcovské služby
- Dopravní služby všeho druhu
- Prodej upomínkových a drobných předmětů
- Pojištění pro cesty a pobyt

V PASIVNÍM ZAHRANIČNÍM CR CK ZAJIŠŤUJÍ A ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ

- Katalogové a forfaitové zájezdy
- Prodej zahraničních dopravních cenin
- Prodej valut
- Ubytovací, stravovací a dopravní služby
- Průvodcovské služby
- Specifické služby pro motoristy
- Pojištění pro cesty a pobyt
- Ostatní související služby (např. víza)

V AKTIVNÍM ZAHRANIČNÍM CR CK ZAJIŠŤUJÍ A ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ

- Katalogové a forfaitové zájezdy
- Okružní jízdy a garantované trasy
- Jednotlivé služby pro skupiny a jednotlivce

Službami CK se zabývá zákon o podmínkách podnikání v oblasti CR č. 159/99, s platností od 1. 10. 2000. Tento zákon vychází ze směrnice „Rady Evropského společenství č. 90/314/EEC“ a je prvním prácním předpisem, který upravuje problematiku CR v ČR a přispívá tak ke sbližování s právem EU.
Podle současně platných předpisů mohou české CK zřizovat v zahraničí svá zahraniční zastoupení. Tato plní funkci víceméně náborovou, informační a propagační.

Cestovní ruch - služby

Soustava podniků v cestovním ruchu je v současné době přestavována jak PO, tak FO.Obecně považujeme za podnik CR takový subjekt, který buď přímo prodává spotřebitelům zboží a služby, nebo uspokojuje speciální potřeby účastníků CR. Patří sem:
- Ubytovací podniky včetně lázeňských ubytovacích zařízení
- Stravovací podniky
- Dopravní podniky
- Podniky zprostředkovávající cestovní služby – cestovní kanceláře
- Podniky provozující sportovně-rekreační zařízení
- Podniky poskytující překladatelské a průvodcovské služby
- Podniky vyrábějící a prodávající výhradně turistické zboží
- Propagační podniky

Při zprostředkování služeb CR mají dominantní postavení CK. Předmětem jejich činnosti je zprostředkovávání, organizování a zajišťování služeb. Ostatní subjekty vystupují vůči CK jako dodavatelé služeb.

Zeměpis cestovního ruchu - maruritní otázky

Maturitní otázky
Zeměpis cestovního ruchu, třída H 4 A,B,C
Vyučující: Mgr. A. Krajíček, Mgr. Lenka Medková
1. Činitelé rozvoje a rozmístění cestovního ruchu.
2. Cestovní ruch v České republice - oblasti 1. kategorie, západočeské lázně, Krkonoše, Šumava, Jeseníky, Beskydy.
3. Cestovní ruch v České republice - oblasti 2. kategorie, Orlické hory, Českomoravská vrchovina, Moravský kras.
4. Cestovní ruch v zemích jižní a jihovýchodní Evropy - Španělsko, Portugalsko, Itálie, Chorvatsko, Řecko, Monako, Vatikán, Saň Marino a Andora.
5. Cestovní ruch v zemích západní Evropy -Velká Británie, Francie, Nizozemsko, Belgie.
6. Cestovní ruch v zemích střední Evropy - Slovensko, Rakousko, Švýcarsko, Německo a Lichtenštejnsko.
7. Cestovní ruch v zemích severní Afriky a v Austrálii - Egypt, Tunisko, Maroko, Austrálie a Nový Zéland.
Cestovní ruch
G* 1. Základní druhy a formy cestovního ruchu
i 2. Lázeňský cestovní ruch
Význam lázeňství, druhy lázeňských pobytů, lázeňské služby, lázeňský místopis
\ $ 3. Průvodcovské služby
Význam průvodcovské činnosti, historie průvodcovské činnosti, základní typy průvodců
1^4 v
1 ' 4. Činnost průvodce při průvodcovské akci, etapy průvodcovské akce
l L 5. Cestovní kanceláře v České republice a služby poskytované cestovní kanceláří

Cestovní ruch - pojmy - ukaž na mapě

NĚMECKO
Oberwiesentahl –
Wernigerode –
Wiesbaden – (u Frankfurtu), poblíž se nachází hrad (zámek)
Baden-Baden – (nad Stuttgartem),
Römer –
Zwinger –
Iller – řeka v Německu (u Mnichova)
Inn – řeka v Německu (u Mnichova)
Chiemsee – jezero v Německu (pod Mnichovem)

CHORVATSKO
Istrijská riviéra – Portorož, Poreč (bazilika ze 6. století), Pula, Rovijn
Dalmatská riviéra – Zadar, Vodice, Šibenik, Split (Diokleciánův palác)

SLOVINSKO
Planica – středisko zimní rekreace
Vogel - středisko zimní rekreace
Dolejnské Teplice – lázeňské středisko v podhůří
Lipnik - lázeňské středisko v podhůří

NORSKO
Jöstedalsbre – největší norský ledovec
Bygdöy – poloostrov u Botnického zálivu, muzeum vikingských lodí
Trondheim - přístav

ŠVÉDSKO
Sarek – národní park na severu

FINSKO
Inari – město a jezero na severu
Tampere – mezinárodní zimní středisko

ISLAND
Surtsey – sopka a ostrov
Vatnajökull – největší evropský ledovec

DÁNSKO
Roskilde – ostrov na severu
Christiansborg – zámek v Kodani

ITÁLIE
Lago di Como – ledovcové jezero na severu
Rimini – město na východním pobřeží

MALTA
Valletta – město, přístav
Gozo – ostrůvek u Malty
Comino - ostrůvek u Malty

BELGIE
Spa – termální lázně v Ardenách (pohoří)

NIZOZEMSKO
Mesdag – muzeum francouzského malířství
Vincent van Gogh muzeum

ŠVÝCARSKO
Matterhorn – hora na hranici Itálie a Švýcarska (4478 m. n. m.)
Aletchský ledovec – Bernské Alpy (82 km2)
Schaffhausen – samostatný stát v severním cípu
Lugano – jezero v jižním cípu
Monte – San Giorgio – NP se středomořskou květenou
Davos – klimatické lázně (Spengler – první léčebna TBC otevřena 1860)
Chillon – hrad nad Ženevským jezerem (nad městem Ženeva)
Dřevěný most přes řeku Reus ze 14. století – Luzern
Basilei (Basel) – město na hranicích Švýcarska, Francie a Německa

RAKOUSKO
Attersee – jezero
Neziderské jezero – v Burgerlandu na hranici Rakouska a Maďarska
Gotický dóm svatého Štěpána – Vídeň
Burgerland – oblast mezi hranicí Rakouska a Maďarska, soubor několika hradů střežících
hranici proti Uhrům, později Turkům
Pöstlingburg – vrchol nad městem Linz (Linec) s poutním chrámem, vede sem nejstrmější
elektrická dráha v Evropě
Dóm sv. Ruprechta – románský chrám ve Vídni
Klagenfurt – oblast označovaná jako Rakouská riviéra
Innsbruck – v Tyrolsku, vynikající lyžařské středisko
Mariazell – nejvýznamnější poutní místo (nachází se ve středním Rakousku)

AUSTRÁLIE
Ayers rock – skála ve středu Austrálie
Tasmánie – ostrov
Rotorua – město na Novém Zélandu (severní ostrov)
Fidži – ostrov (nad Novým Zélandem)
Tahiti – ostrov v Polynésii

ČESKÁ REPUBLIKA
Český masív – celé Čechy a Morava až po spojnici měst Ostrava – Přerov – Brno – Znojmo.
Karpaty – Moravskoslezské Beskydy, Jeseníky, Javorníky – toto území je vývojově mladší
než český masív (z hlediska geomorfologického vývoje)
Labské pískovce – (České Švýcarsko) – nejmladší NP v ČR
Český ráj – oblast středních Čech, pískovcové útvary (Prachovské skály), Trosky
České středohoří – u Ústí n./L.
Český kras – střední tok Berounky, je zde Křivoklát, Karlštejn, Koněpruské jeskyně
Máchovo jezero – rekreační oblast (pod Libercem)
Velké Dářko – rybník na Českomoravské vrchovině
Bezdrev –
Svět - rybník
Telč – památka UNESCO, kostel sv. Jakuba, Mariánský sloup, zámek Telč
Český Krumlov – památka UNESCO, hrad, fontána, otáčecí jeviště, Holašovice
Hronov – rodiště A. Jiráska (Jiráskův Hronov – divadelní soubory)
Frenštát pod Radhoštěm – lyžařské středisko v Beskydech
Kolín – Kmochův Kolín – festival dechovek
Pardubice – Velká Pardubická, perník
Poděbrady – lázně
Vyšší Brod –
Churáňov –
Rejvíz –
Šternberk –
Šipka – jeskyně
Nové město nad Metují – Orlické hory, renesanční jádro, zámek

SLOVENSKO
Velké Hincovo pleso – jezero ledovcového původu
Hrad Děvín – zřícenina nad soutokem Dunaje a Moravy
Ždiar –
Banská Bystrica – městská památková rezervace, hrad nad městem
Slovenský ráj – Dobšinská ladová jaskyňa, Hornád a Hnilec – vodní turistika
Slovenský kras – největší krasové území ve střední Evropě
Kremnica – mincovna, ražba zlatých dukátů
Sliač – lázeňské místo
Levoča – gotický kostel sv. Jakuba, dřevěný oltář
Trnava – Slovenský Řím – kdysi univerzitní město, komplex barokních budov
Nitra – sídelní hrad panovníků Velké Moravy, první historicky známý kostel na Slovensku